Älgar

Mammas kusin och hennes dotter är och hälsar på här i Sverige, dom är från Colombia annars men hade vägarna förbi.
Självklart måste vi visa lite av Sveriges vackra kultur och Natur så det vart en Hel dag på Älgens hus, en bilrutt genom Lycksele och sedan grillning vid medseleforsen tror jag det heter.

Jag har aldrig varit på älgens hus tidigare och jag vart förvånad över hur litet det var. Två stora älgar var framme, och senare kom en till , och självklart fanns de bäbis älgar, skit söta.


Älgar är väldigt stora djur, och fula. Riktigt fula ändå.. Och ändå så är dom norrlands störta turist attraktion! Dom berättade det där borta när vi fick info i muséet ( vilket var typ lika stort som nedreplan på mitt hus) Inte stort alls.
Det gjorde mig lite förvånad också. Om turisterna är så intresserade av våra älgar, Varför är de en sån liten anläggning för de helA? Och samma information typ två ggr efter varandra?
JA jag vet att älgen har ett fruktansvärt bra luktsinne. jag har inte hört de upprepats nu tre ggr?

Jag fick en liten konstig känsla under hans redovisning också. Han berättade hur himla smarta vi var som en gång i tiden jagade och dödade detta djur , åter och åter igen. Lixom, jag trodde att dom här människorna gillade älgarna och ville att dom skulle hare bra lixom :P Och sen så berättade dom om hur vi dödar dom och om hur många som dör varje år och deras fieender, Finns det inget lite mer possitivt och glatt om älgar?
Alltså att den dagen då det var hård och tjock skare så stress jagade våra förfäder en utvald älg i flera dagar tills den kolappsa av utmattning och stress. OCH typ inte skin kvar på benen efter att skaren skärt upp väldigt mkt. DJURPLÅGERI!
Fast han avslutade allt ganska bra och sa att våra förfäder då var i stor svält och därför desperata efter mat. Okejj jag lugnade mig. Även fast jag är väldigt emot sånt. Men det är nog svårt att föreställa sig en svältande människas rop på hjälp lixom..
Och något som jag inte visste om var faktiskt att björnen var snabb! alltså att den kunde springa jätte snabbt. Haha dom ser ju ut som några klumpar, väldigt osmidigt. Men som sagt. Man ska inte dömma hunden efter håren eller hur man nu säger.
På 12-15 M tro jag han sa har en björn kommit upp i toppspead. 50km/h
Och en älg har ingen chans mot en sån. Att björnen också är så elak att den äter upp ditt offer levande visste jag inte heller. Ah jah håller mig undan kan du då lita på!

Och självklart låter det som att jag var jätte intresserad och värkligen följde med i det hela. Men det är inte riktigt sant , jag tappade räkningen på jäspningar efter 20..

En annan sak jag också fick en rolig känsla av var deras meny i resturangen dom hade. Killen som stod i kassan var skiit snygg så jag kollade ordentligt.
Dom serverade tex älgköttbullar, älggryta. Det kändes också lite fel faktiskt.
Det är typ som att en kaninuppfödare skulle bjuda på stekt kanin till middag.
Jag tror säkert inte dom tänker på samma sätt som jag. Men jag gör det iaf.
Jag hoppade då över lunchen idag....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0