Bröö

Jag börja känna mig lite piggare =)

Jag har nyss bakat bröd., lr Scones lr hur man nu stavare. lr de va då grunden, gjorde lite som jag själv ville, Bra recept iaf, både mättande och hyffsat nyttigt skulle jag tro :)

2 1/2 dl  vetemjöl med fullkorn
1 1/2 dl grovt rågmjöl
1 dl havregryn
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
50g smör
2dl mjölk

Blanda mjöl,havregryn , bakpulver & salt i en bunke.
Skär matfettet i mindre  bitar och lägg i mjölblandningen-
Finfördela matfettet med en sked eller fingrarna.
Tillsätt mjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg.

Dela degen i två delar och tryck ut den på bakplåtspapper till runda kakor ca 15 cm diametern.

Skär med sniv i ett kors över den utplattade degen. inte så att de blir fler små delar, När brödet är färdigt ska de nämligen bara gå att bryta.
Nagga sedan med en gaffel.

Grädda mitt i ungen 250 grader i 12-15 min

De tar ca 30 min att göra, enkelt och väldigt gott =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0