Fråga Alice

Boken Fråga Alice handlar om Alice som är 15 årig amerikans tjej.
Hon har en fin familj med mamma, pappa och två ungre syskon. Hon lever helt enkel ett helt vanligt tonårsliv. 
Hon bråkar med sina föräldrar ständigt, kämpar i plugget, bantar och känner sig allmänt vilsen.. Ganska väldigt vilsen.
Familjen bestämmer sig för att flytta och Alice ser det som en ny start, och det är helt klart vad det blir också.
Alice kommer i kontakt med fel människor och konflikterna blir stora.

Boken är skriven ur "Alices" egna dagbok. Det här är nämligen en verklighets baserad bok och endast namn och platser är utbytta.

Det är många som läst boken på engelska i skolan. Det var därifrån jag vart tipsad till att läsa den =P
Alltså jag måste få vara ärlig hära. Jag förväntade mig tårar och sena nätter. Men de vart inte helt åt det hållet.
Självklart var den tragisk och en aning fängslande. Men det finns trotts allt ett MEN.
Här kommer ett litet st jag fastnade för :
"Alex katt har nyss fårr ungar och jag satte mig på verandan bara tittade på dem. Vilken tripp! Utan droger! Utan någonting annan än små kattungar med universums lenaste päls.Så mjuk att när jag blundade kände jag inte ens om jag nuddade den eller inte. Jag höll upp den lille grå till örat. Happiness är den döpt till,och kände värmen från den lilla kroppen och lyssna på hur hon spann - vilket mirakel ! Sen försökte hon snutta på mitt öra och jag greps av en så våldsam lycka att jag trodde hela jag skulle brista.
Det va bättre än knark, tusen gånger bättre, miljoner miljarder gånger bättre. För det var på riktigt ! Lenheten var ingen hallis och inte nattljuden heller : de förbisusande bilarna, syrsorna. Det fanns. Jag hörde det!
Jag såg det och kände det och det är så jag vill att livet alltid ska vara!
Och så ska det bli också! "

Hon beskriver väldigt bra och nogrrant vad hon tänker och hur hon känner i sina inlägg.
Jag kunde faktiskt känna hennes lycka just i detta stycke, därför valde jag just det.

Boken annars var väldigt lätt läst. Det beror nog på att det är skrivet i dagboks form om man nu kan kalla det så.
Det skulle vara roligt att få höra hur människorna omkring tänkte och kände, men jag tror det hade gjort det ganska rörigt i boken.. och det är ju faktiskt skriven ur hennes egna anteckningar... anyway hade varit intressant.
För er som inte vill veta slutet eller höra mina åsikter om det kan ju sluta läsa här =) haha

Aah slutet förstod jag mig då inte riktigt på. Tre veckor efter hennes senaste inlägg tog hon då en överdos och dog. Man vet inte om den va medveten eller inte. Men att det bara slutate så där rakt upp och ner och skriven i en liten epilog på 7 meningar =S tyckte de kändes drastiskt.
En rad jag rundera lite extra över var just denna :
"Det man måste fokusera på var att hon dog"
Men hallå?? Allt hon gick igenom då ? Allt en drog missbrukare får gå igenom och hur dom ser på världen? Följderna av att komma ur missbruket och gå vidare som ung då ?
Tyckte dom formulerade sig konstigt i den meningen alltså...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0